Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
w Poznaniu
Wydział Psychologii i Kognitywistyki 
Materiały dla studentów

Jesteś w: Seminarium dyplomowe > Seminarium magisterskie Jacka W. Paluchowskiego

Założenia ogólne

"Przechodzimy w edukacji od kształcenia, które daje wiedzę, do takiego, które daje umiejętność produkowania wiedzy." (prof. Tomasz Szkudlarek)

Celem seminarium jest przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej i prowadzenia badań naukowych. Oznacza to przygotowanie do: pisania prostych tekstów naukowych, poprawnej technicznie i językowo krytycznej recepcji literatury naukowej, dostrzegania i werbalizowania problemów naukowych, formułowania hipotez badawczych, umiejętność doboru materiału do badań i metod badania, doboru piśmiennictwa naukowego, stosowania statystycznej weryfikacji hipotez oraz redagowania spójnej i logicznej wypowiedzi z wykorzystaniem poprawnej i profesjonalnej terminologii.

Dodatkowym celem seminarium magisterskiego jest  udoskonalenie umiejętności dyskusji naukowych prowadzonych w formie ustnej i pisemnej, z umiejętnością prezentowania wyników badań (referat, poster, publikacja naukowa).

Seminaria magisterskie wliczane są do pensum promotora według następującej zasady: 10 godzin rocznie na studenta lub do 60 godzin rocznie dla grupy 8 do 12 osób (i odpowiednio 5 godzin dla licencjatu). Oznacza to, że od października do czerwca powinienem przeznaczyć na wspólną pracę z magistrantem (plus moje prace domowe w postaci czytania i oceny dostarczonych tekstów) 10 godzin lekcyjnych (czyli 7 godzin zegarowych i 30 minut). To, jak ten czas zostanie przez każdego uczestnika seminarium wykorzystany, zależy wyłącznie od niego (od niej też!).

Kim powinien być uczestnik seminarium?

 Oczekuję osób, które czytają całe książki naukowe, a nie tylko ich streszczenia; które traktują Internet jako inspirujące źródło własnych poszukiwań i/lub weryfikacji powszechności własnych pomysłów; które wierzą, że dziwienie się i znajdowanie rozwiązań może być ekscytujące; które czytają teksty naukowe w jakimś języku kongresowym.

Tematyka seminariów:

Tematyka podejmowana na seminarium licencjackim Kognitywistyka:
komputerowe wspomaganie procesu diagnozowania za pomocą testów psychometrycznych (np. kalkulatory online), wykorzystanie botów (botyki) w nauczaniu diagnozy (agentów specjalizujących się w prowadzeniu dialogu, typu chatterbot, chatbot ).

Tematyka podejmowana na seminarium magisterskim Kognitywistyka:
komputerowe wspomaganie procesu diagnozowania (badania i interpretacji; np. testowanie adaptacyjne, systemy aktuarialne, sieci neuronowe, systemy ekspertalne), komputerowe wspomaganie analizy treści, wykorzystanie botów (botyki) w nauczaniu diagnozy.

Tematyka podejmowana na seminarium magisterskim Psychologia:

Chciałbym w ramach seminarium pracować z osobami, które interesują się problematyką ogólnie rozumianej diagnozy psychologicznej, głównie bazowymi procesami uruchamianymi podczas diagnozy. Szczegółowo interesują mnie badania podstawowe:  1) w zakresie metody kwestionariuszowej (np. tworzenie nowej skali L, efekt Barnuma, obserwacja faktycznych zachowań) i 2) w zakresie projekcyjnej (np. haptyczny Rorschach, tworzenie metod analizy narracji tzw. Storytelling Assessments; np. TAT). Interesuje mnie wykorzystanie nowych mediów w diagnozie (gry, tablet, smartfon itp.), wykorzystanie testów w selekcji oraz badanie trafności ekologicznej narzędzi diagnostycznych. Interesuje mnie także diagnozowanie z wykorzystaniem komputerów i Internetu (od ekspozycji do interpretacji). Ponadto znajdą we mnie partnera do naukowych dyskusji osoby aktywnie poszukujące wiedzy na temat kulturowej adaptacji narzędzi psychologicznych. Interesują mnie  badania nad decyzjami etycznymi podejmowanymi podczas realizacji roli zawodowej psychologa. Ciekawe może być to seminarium także dla osób zainteresowanych zdobywaniem kompetencji w obszarze analizy treści oraz wykorzystywania w diagnozie psychologicznej metod jakościowych (szczególnie metod mieszanych).
Chętnie pomagam w realizacji własnych pomysłów naukowych seminarzystów.

Więcej na temat moich zainteresowań można przeczytać na stronie mojego jubileuszu.

Struktura zajęć (ogólnie) i oczekiwania, pozwalające na zdyscyplinowanie procesu pisania pracy magisterskiej:

Generalnie – zaliczanie na podstawie oceny bieżącego zaangażowania w realizację projektu pracy magisterskiej.

semestr zimowy IV rok:
  •  zapoznanie się z seminaryjną stroną WWW, sprawdzenie wskazanych tam odnośników;
  •  określenie własnych zainteresowań badawczych;
  •  określanie obszaru badawczego i problemu badań, konceptualizacja;
  • poszukiwanie w bazach (EBSCO itp.) artykułów na wybrany temat;
  •  dyskusja nad strukturą formalną pracy, recenzja wybranej pracy magisterskiej pisanej pod moim kierunkiem wg typowych zaleceń.
Kończy się zaliczeniem na ocenę (wymagania do uzyskania zaliczenia: recenzja wybranej pracy (z tego spisu) wg typowych  zaleceń (warto też w tym celu przeczytać tekst Pisanie pracy magisterskiej) oraz sformułowanie obszaru problemowego lub tematu pracy lub  wskazanie badania (artykułu), które mogłoby być podstawą do powtórzenia/uzupełnienia/rozszerzenia w pracy magisterskiej).

semestr letni IV rok:
  • zgłębianie obszaru problemowego pracy, referowanie na zajęciach i w przysyłanych notatkach podstawowych książek, artykułów z czasopism i sprawozdań z konferencji poświęconych wybranemu obszarowi;
  • rozwijanie umiejętności korzystania z literatury przedmiotu, umiejętności opracowywania bibliografii i przypisów wg APA;
  • przygotowanie podstawowych rozdziałów części teoretycznej;
  • wypracowanie modelu struktury badanych czynników oraz zdefiniowanie wyodrębnionych czynników wyjaśnianych, wyjaśniających oraz ubocznych;
  • wskazanie i uzasadnienie kryteriów doboru osób uczestniczących w badaniu (kryteria włączenia i wyłączenia), przygotowanie informacji o badaniu kierowanej do osób badanych (na tej podstawie), wskazanie etycznych problemów planowanych badań (w celu ew. zgloszenia wniosku do wydziałowej Komisji Etyki ds. Projektów Badawczych).
Kończy się zaliczeniem na ocenę (wymagania do uzyskania zaliczenia - na przykład: przysłanie analizowanych artykułów naukowych w wersji cyfrowej wraz z ich omówieniem oraz listy problemów badawczych z literaturowym uzasadnieniem w notatce po konsultacji, operacjonalizacja czynników, poszukiwanie i/lub konstrukcja własnych metod pomiarowych, ustalenia planu badań i napisanie konspektu pracy czyli spisu poruszanych zagadnień, fragmenty części teoretycznej itp.).

semestr zimowy V rok:

  • badanie pilotażowe ustalonego planu badań;
  • przeprowadzenie badania właściwego;
  • przygotowanie pozostałych rozdziałów części teoretycznej.

Kończy się zaliczeniem na ocenę (wymagania do uzyskania zaliczenia: przeprowadzenie badań, przesłanie /przedstawienie bazy wyników surowych  i złożenie części empirycznej pracy). Przed rozpoczęciem badań wymagana jest zgoda (ustna/listowna) promotora na podstawie kompletu narzędzi oraz przygotowanego ostatecznej wersji ogłoszenia rekrutacyjnego i informacji dla osób uczestniczących w badaniu. Proszę koniecznie przeczytać te dwa dokumenty przed rozpoczęciem badania. Proszę także spojrzeć na schemat badania!


semestr letni V rok:
  • ew. dokończenie badań;
  • wykonanie opisu statystycznego i statystyczna weryfikacja hipotez;
  • interpretacja wyników  w świetle literatury przedmiotu;
  • napisanie części empirycznej pracy, korekty, redakcja i opracowania edytorskie.
Kończy się zaliczeniem na ocenę (warunkiem uzyskania zaliczenia ostatniego semestru seminarium jest zakończenie pracy; student, który nie ma pracy gotowej do złożenia w dziekanacie nie może uzyskać zaliczenia ostatniego semestru seminarium magisterskiego – prowadzący jest zobligowany do wystawienia oceny niedostatecznej a student nie później niż w dniu, w którym mija termin złożenia pracy  jest zobligowany do złożenia podania o powtórzenie ostatniego semestru seminarium magisterskiego.

Czego można oczekiwać na moim seminarium?  

Jeśli ktoś lubi dowolność zarówno w wyborze tematów jak i harmonogramie ich realizacji i nie lubi być prowadzony za rączkę i rozliczany na każdym kroku z rzeczy zbędnych – to dobrze wybrał. Liczę na samodzielność swoich studentów, cenię sobie osobiste zaangażowanie. Wychodzę z założenia, że to słuchaczom seminarium  powinno zależeć na napisaniu pracy, wobec tego nie ma deadline'ów na oddawanie zadań domowych etc. 

Na seminarium też nie trzeba być zawsze, jedynie po to, żeby się pokazać – przychodzić należy, jak ma się pomysł, zobowiązało się do czegoś albo gdy się potrzebuje konsultacji. Jak się przyjdzie z konkretami, z wyartykułowanymi pytaniami, to staram się być pomocny (a nawet sam wyszukuje literaturę i podsyłam – wtedy oczekuję merytorycznego odniesienia się do niej). Wolę konkretne pytania, bo inaczej czasem odpowiadam nie na temat. 

Można też spokojnie pisać maile (odpowiadam najpóźniej w ciągu 3 dni). Staram się zawsze mieć czas dla magistrantów w terminie seminarium lub innym, zgodnie z umówieniem się. 

Jak każdy promotor obliczeń za was nie zrobię, mogę wskazać jaki rodzaj testów statystycznych byłyby tu wskazany, a nawet pokazać jak cos samemu liczyć, ale obliczenia już należą do studentów (staram się tępić oddawanie obliczeń komuś innemu, za darmo czy za pieniądze). Po to się uczyliście statystyki, żebyście umieli się zastosować do wskazówek i rozumieć, co z tych obliczeń wynika. 

Wolę dostawać części pracy na papierze lub w formie pozwalającej na komentarze (.doc czy .pdf), bo wtedy nanoszę na tekst  więcej pożytecznych uwagi; wszystkie uwagi omawiam na bieżąco na seminarium.

Można to seminarium polecić osobom, które same potrafią się zmobilizować do pracy i nie potrzebują kroplówki z motywacji.


W sprawie metodologicznej i statystycznej poprawności warto przeczytać tekst Jerzego Brzezińskiego Co to znaczy, że wyniki przeprowadzonych przez psychologów badań naukowych poddawane są analizie statystycznej? oraz Piotra Francuza O niektórych praktykach badawczych, które prowadzą do gromadzenia i publikowania niewiarygodnych wyników badań naukowych. Warto poszukać szerszych informacji o wymaganiach metodologicznych i statystycznych w innych artykułach z Rocznika Psychologicznego nr 15 (3) /2012.



Proszę do podsumowywania odbytych konsultacji wykorzystywać plik Notatka po konsultacji. Oto adres mojej poczty w Instytucie Psychologii 

Tematy obronionych prac magisterskich znajdują się w spisie prac magisterskich.

Mam nadzieję, że każdy uczestnik seminarium wyraża zgodę na dalsze wykorzystanie wyników prowadzonych  w ramach seminarium magisterskiego badań do następnych prac naukowych prowadzonych pod moją opieką , oczywiście z uszanowaniem osobistych i majątkowych praw autorskich. Jeśli tak nie jest, proszę o informacje w tej sprawie przy oddawaniu pracy magisterskiej.



Przygotowanie części teoretycznej

W czytaniu literatury naukowej może pomóc krótki tekst Jolanty Świętochowicz Praca z tekstem naukowym. Nie nalezy oczywiscie przesadzać: Przyczynek do zagadnienia mitu kompetencji akademickiej

Jak powinno się robić przegląd literatury pisze Eva Štrukelj w Journal of European Psychology Students.

Ciekawy jest tekst Konrada Hryniewicza "Wyszukiwanie artykułów naukowych to strata Twojego czasu" - warto uważnie przeczytać i skorzystać z narzędzi wyszukiwania literatury naukowej.

W dziesiejszych czasach sztucznej inteligencji warto w niej poszukać wsparcia. Jest wiele propozycji (i to nie jedna), ale głównie płatnych. Ja korzystam z platformy R Discovery oraz bardzo ciekawej wyszukiwarki Semantic Scholar.

Czy warto korzystać z Wikipedii

Warto, pod warunkiem że czyta się także zakładkę "dyskusja". Wyważone stanowisko w sprawie korzystania z niej zawarte jest w artykule Wikipedia - pospolite ruszenie encyklopedystów Największa encyklopedia na świecie

Pisze też ciekawie o niej Magdalena Szpunar w artykule Wikipedia - zbiorowa mądrość czy kolektywna głupota? Zawze pozostaje pytanie o wiarygodność tresci Wikipedii.

Dobre opisy podstawowych terminów psychologicznych można znaleźć w Psychology Dictionary - Psychology Terms from A to Z.

Ciekawe wyszukiwarki (warto spróbować):

  • WolframAlpha to wyszukiwarka wiedzy, która nie podaje listy dokumentów czy stron internetowych jako wyników wyszukiwania. Formułuje ona odpowiedź na pytanie zadane w języku naturalnym, wykonuje obliczenia, przedstawia dane statystyczne, rozwiązuje równania itp. 
  • Wayback Machine to prawdopodobnie najlepsze dostępne archiwum Internetu od 1996 roku
  • BASE (Bielefeld Academic Search Engine) wyszukiwarka publikacji naukowych w wolnym dostępie (udostępnianych na zasadach Open Access) z repozytoriów, katalogów, archiwów czasopism, bibliotek cyfrowych
  • FreeFullPdf przeszukuje ponad 80 milionów bezpłatnych publikacji z dziedzin takich jak: nauki przyrodnicze, nauki o zdrowiu, fizyka, matematyka, nauki społeczne i humanistyczne. Dokumenty dostępne są w formacie PDF.
  • The OpenAlex API  zapewnia dostęp do informacji o naukowcach, do stron uczelni, wyszukuje prace naukowe, artykuły, strony czasopism, materiały konferencyjne, także w języku polskim
  • FreeFullPDF - wyszukiwarka darmowych publikacji naukowych dostępnych w formacie PDF z takich dziedzin wiedzy jak nauki społeczne, humanistyczne, ścisłe i przyrodnicze..
  • DART Europe E-theses Portal - baza metadanych  umożliwia  dotarcie do prac doktorskich w wolnym dostępie, które  przechowywane są w różnych repozytoriach akademickich i instytucjonalnych na terenie Europy. W bazie można wyszukiwać prace według interesujących nas terminów lub przeglądać wyodrębnione indeksy.
  • DOAJ - Directory of Open Access Journals  to wielodziedzinowy spis międzynarodowych, recenzowanych czasopism naukowych dostępnych na warunkach open access, przeszukiwalnych na poziomie artykułów.
  • OAIster wyszukiwarka połączonych bibliotek, przeszukująca zasoby cyfrowe dostępne na zasadzie "open access". Obecnie obejmuje ponad 30 mln. rekordów od 1500 instytucji członkowskich (m. in. repozytoriów akademickich). Wyszukuje zdygitalizowane książki, rękopisy, prace magisterskie i doktorskie, dane statystyczne, materiały multimedialne.
  • katalog otwartej nauki pozwala zarówno na wyszukiwanie repozytoriów, jaki i przeszukanie ich zasobów według kilku kategorii, np. dziedziny wiedzy, typu i języka dokumentu, lokalizacji geograficznej.
  • SSRN - Social Science Research Networks  wielokrotnie nagradzana sieć i repozytorium obejmujące nauki społeczne.
  • ciekawym źródłem może być psychologiczna Wiki
  • warto skorzystać z narzędzia Google Ngram Viewer  - pozwala ono śledzenie częstotliwości występowania określonych słów we wszystkich książkach dostępnych przez Google Books w określonym czasie (możliwości są dużo szersze niż tylko nauka).

Wyszukiwarki naukowe:

Jak szukać informacji w Internecie opisane jest w Guide to Effective Searching on the Internet. Oczywiście informacje z Internetu należy sprawdzać - w artykule Evaluation Criteria for Internet Information opisuje się, jak to należy robić. Warto też przeczytać krytyczny artykuł Komunikacja naukowa w Internecie - mity i rzeczywistość.

Interesujące linki:

        bazy metod i procedur

           inne

Źródłem informacji o niekomercyjnych metodach może być strona badania.net. Na tej stronie opublikowano pełne brzmienie oraz dokładny opis walidacji kwestionariuszy, które czytelnicy badania.net mogą za darmo (na licencji CC) wykorzystywać w projektowanych przez siebie badaniach.

Czasopisma internetowe lub książki z pełnym lub częściowym (streszczenia) dostępem i/lub ich zbiory:


Przygotowanie części empirycznej

Potencjalne trudności

W niektórych sytuacjach potrzebna jest formalna zgoda kierownika danej jednostki organizacyjnej na przeprowadzenie badań na jej terenie. Jest tak w przypadku wojska (decyzja Nr 78/MON z dnia 15 lutego 2008 r. w sprawie prowadzenia badan społecznych w resorcie obrony narodowej), szkoły, szpitala itp.

Warto też pamiętać o tzw. stronniczości wolontariuszy (uczestników badania naukowego). Krótka definicja problemu jest na stronie Analizy statystyczne w Metodolog.pl.

Darmowe programy statystyczne oraz inne użyteczne programy i programiki:

Dużo ciekawych informacji o statystycznej weryfikacji hipotez znaleźc można na stronie naukowiec.org (w tym o wyborze testów statystycznych). Interesujacy blog pełen ciekawych informacji prowadzi Sabina Cisek  - warto śledzić jego zawartość (a także poczytać teksty archiwalne).
Ciekawy jest tekst  poświęcony  błędom wynikąjacym ze złego stosowania statystyki. Craig Bennett, Abigail Baird, Michael Miller i George Wolford wykazali, jak neurobiolodzy, stosując zbyt proste analizy statystyczne przy dość skomplikowanych pomiarach fMRI (skaneru mapującego aktywność mózgu), tworzą "udowodnione" statystycznie artefakty. Zademonstrowali ten problem, wykrywając rzekomą aktywność mózgu w martwym łososiu. Ich praca została opublikowana w "Rocznikach Badań Nieprawdopodobnych" oraz przyznano im w 2012 roku Ig Nobla  w neurobiologii.

Jeżeli ktoś zamierza prowadzić swoje badania za pomocą Internetu, to proszę przeczytać tekst Dominika Batorskiego i Marty Olcoń−Kubickiej Prowadzenie badań przez internet – podstawowe zagadnienia metodologiczne. Polecam też osobom zainteresowanym tekst napisany wspólnie z Tomaszem Ptaszyńskim Metodologiczne problemy zbierania danych za pośrednictwem internetu (na przykładzie normalizacji kwestionariusza KONOP).

Ciekawy jest tekst PROWADZENIE BADAŃ PRZEZ INTERNET - zawiera opis wielu miejsc na sieci, które mogą pomóc w tworzeniu ankiet internetowych.

Program do transkrypcji nagrań

SpeechTexter is a free professional multilingual speech-to-text application aimed at assisting you with transcription of any type of documents, books, reports, blog posts, etc by using your voice. SpeechTexter's custom dictionary allows adding short commands for inserting frequently used data (punctuation marks, phone numbers, addresses, etc).

Programy do liczenia częstości słów (online) - niestety raczej nie radzące sobie z polskimi znakami:

Analiza treści:

Metodologia badań jakościowych

Pełna ciekawych odnośników jest strona Qual Page, warto tam zajrzeć. Ciekawy jest zbiór Qualitative Methods Workbook GeorgeaBoeree.

Na stronie Online QDA można nauczyć się jakościowej analizy danych. Warto też zajrzeć na stronę Simply Powerful Tools for Qualitative Analysis.

Warto zajrzeć do International Journal of Multiple Research Approaches, gdzie znaleźć można wiele informacji na temat paradygmatu metod mieszanych.

Na stronie Qualitative Data Analysis Software wiele linków do programów jakościowych (z krótkimi opisami); nie jest to jedyne takie miejsce w sieci.

Ciekawe artykuły metodologiczne:

Jak przygotowywać badania jakościowe pisze Glenn A. Bowen. O zasadach respektowanych przy publikowaniu prac jakościowych piszą Robert Elliott, Constance T. Fischer i David L. Rennie. Jest też książka Judith M.Meloy na ten temat. 


Różne dodatki

Warto (dla tzw. ogólnej kultury) zapoznać się z tekstem prof. Brzezińskiego POWINNOŚCI PSYCHOLOGA JAKO PROMOTORA.

Jeżeli kogoś dawno nie było na seminarium, warto zajrzeć tu.



Jak pisać

Wymagania wobec pracy magisterskiej.

Osoby piszące pracę proszone są o zapoznanie się z moimi formalnymi wymaganiami wobec pracy magisterskiej - Pisanie pracy magisterskiej.  Od siebie dodałbym, aby unikać słów: "dedykowany" itp., "oparty o" , różnych innych kaleczących teksty akademickie i oczywiście błędów ortograficznych.

Psychologicznych słów kluczowych w wersji papierowej proszę szukać w Thesaurus of Psychological Index Terms®. Można też wykorzystać Glossary of Psychological Terms.


Kto chce pogłębić wiedzę na temat pisania prac naukowych, może też sięgnąć do pracy Mariusza Agnosiewicza Jak napisać dobry tekst.  Warto też zobaczyć, jak nie pisać - o tym jest tekst  Jerzego i Haliny Woyke.


Plagiat polega na przywłaszczeniu cudzych idei, metod, wyników lub określeń, które mają cechę "indywidualnej twórczości". Istnieje różnica między zapożyczeniem czy inspiracją, a plagiatem, który jest kopią. Plagiat to nie tylko kradzież, polegająca na wykorzystaniu czyjejś własności intelektualnej, ale także kłamstwo - podpisanie czyjegoś utworu swoim nazwiskiem. O prawie autorskim można przeczytać w tekście Małgorzaty Sudoł (ogólnie) oraz (w nauce) Aleksandra Wesołowskiego.

Zgodnie z zarządzeniem Nr 4/2020/2021 Rektora UAM z 7.09.2020 ustawowy obowiązek sprawdzania pisemnych prac dyplomowych przed egzaminem dyplomowym z wykorzystaniem programów antyplagiatowych jest realizowany na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu przez Jednolity System Antyplagiatowy.  

Najpełniejszy opis podstawowych standardów edytorskich naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim  na podstawie reguł APA znaleźć można w tej publikacji.

Opis cytowania (i redagowania, ale to mniej nas powinno interesować, gdy piszemy po polsku) zgodnie ze standardami APA zawarte jest w  pliku cytowanie literatury. Jak cytować źródła cyfrowe pokazano w tej stronie.  Do sprawdzania poprawności cytowania wg systemu APA można wykorzystać Citation Machine (on line), BibMe , Citation Generator lub zajrzeć na stronę NoodleBib Express, gdzie uczą, jak cytować poprawnie (po angielsku). Można też skorzystać z tej strony.

Osoby korzystające z nowego MSWorda powinny zajrzeć, jak przygotować poprawną bibliografię (w dowolnym zresztą formacie, nie tylko APA). Warto się tego nauczyć, bo pozwala uniknąć żmudnej pracy redakcyjnej. Ale nie wszyscy polecają tę funkcję MsWorda!!

Podobnie jest z robieniem spisu treści - to dotyczy dowolnej wersji  MSWorda. Można też robić indeks rzeczowy, choć rzadko się to wykorzystuje w pracach magisterskich (ale warto przeczytać inne posty w tym blogu).

Warto przeczytać też tekst Joanny Czerskiej z Politechniki Gdańskiej czym są błędy formalne. Interesujący może być opis różnych form publikacji naukowych.


Streszczenie, umieszczone na osobnej stronie, po karcie tytułowej; tekst w j. polskim oraz j. angielskim  powinno zawierać:

1.  Opis bibliograficzny pracy, pkt 14: nazwisko, imię autora (data obrony). Tytuł. Praca magisterska pod kierunkiem (imię i nazwisko, tytuł lub stopień naukowy), Poznań: Instytut Psychologii UAM, liczba ogólna stron, liczba wykorzystanych pozycji bibliograficznych, liczba aneksów + np. ilustracji
1.1.  Przykład opisu: Nowakowska, Dorota (2007). Internet jako źródło informacji kulturalno-turystycznej. Praca magisterska pod kierunkiem prof. UAM dr hab. Wandy Pindlowej, Poznań: Instytut Psychologii UAM, 200 s., 145 poz. bibl., 6 aneksów + 10 tabl.
2.  Napis, pkt 14: Streszczenie (ześrodkowany)
3. Tekst streszczenia w języku polskim oraz angielskim, pkt 12 (przedmiot i cel pracy, najważniejsze elementy treści, eksponujące nowe metody badawcze i nowe osiągnięcia, główne tezy i najważniejsze wnioski lub argumenty autora, charakterystyka wykorzystanych źródeł i opracowań, omówienie WYNIKÓW  BADAÑ z uwzględnieniem wyników liczbowych)
4.  Napis, pkt 14: Słowa kluczowe (max. 5 słów kluczowych w języku polskim oraz angielskim WERSALIKAMI, ułożonych w porządku alfabetycznym, oddzielanych o siebie pauzami). 


Narzędzia

Jeżeli na potrzeby pracy wykorzystuje sie jakieś istniejące już narzędzia (testy) komercyjne, magistrant musi kupić w arkusze odpowiedzi (zgłoszenie zamówienia kupna przez Instytut instrukcji i kluczy proszę zgłaszać z odpowiednim wyprzedzeniem). Studenci, który potrzebują arkusze do testów psychologicznych podczas pisania pracy muszą dostarczyć wypełnione upoważnienie. Ogólny opis, jak poszukiwać testów do pracy znajduje się na tej stronie.  A na tej stronie są różne testy do użytku przez studentów.

Ciekawa inicjatywą jest strona badania.net, na której czytelnicy mogą za darmo (na licencji CC) wykorzystywać opublikowane tam metody w projektowanych przez siebie badaniach.

Jeżeli w pracy magisterskiej potrzebne jest narzędzie niekomercyjne, to konieczna jest zgoda jego autora (autorki). O zgodę tę występuje magistrant i informuje o niej promotora.

Proszę przeczytać artykuł Ewy Zalewskiej  Testy psychologiczne - standardy dostępności i legalności w Polsce, Wielkiej Brytanii I USA.

Każdy przygotowany zestaw do badań powinien być poprzedzony konkretną (dostosowaną do tych badań) informacją do  osób uczestniczących w badaniu.




Procedura rejestracji pracy magisterskiej 

AKTUALNEJ wiedzy na temat procedury studenci powinni szukać w tym pliku.

Reasumując to co najważniejsze:

Na moim seminarium jest wszędzie tak, że ja potrzebuję WYŁĄCZNIE pracę w wersji cyfrowej (doc lub ew. pdf) i ten egzemplarz powinien być kompletny (ze wszystkimi załącznikami, w tym także plik zawierający surowe wyniki badania, w także transkrypty wywiadów itp). Inaczej mówiąc, jeśli egzemplarz Archiwum APD różni się z jakichś powodów od "pełnego", to ja oczekuję dodatkowego przysłania mi egzemplarza pracy "pełnego".

UWAGA:

dla mnie wyniki surowe w postaci pliku *.sta lub *.sav lub *.xls. Wyników surowych oraz/lub transkryptów wywiadów itp materiałów nie należy dołączać do egzemplarza dla dziekanatu  (dołączyć do mojej wersji elektronicznej). Ważna jest zgoda osób na wykorzystanie ich wywiadów w pracy - powinna to być pisemna zgoda, stanowiąca załącznik do egzemplarza pracy w formie "Wyrażam zgodę na wykorzystanie pracy magisterskiej pt. xxx przez p. XY przeprowadzonej ze mną rozmowy (wywiadu)".


UWAGA:

Załączane oddzielnie narzędzia dotyczą wyłącznie metod oryginalnych magistranta - niekomercyjnych (nie kupionych). Powinna tam być opisana procedura tworzenia narzędzia, sposoby obliczania wyników i ich interpretacji oraz samo narzędzie. Narzędzi komercyjnych nie zamieszczamy w pracy (nawet jako załączników).
Pierwsza strona spisu narzędzi powinna być opatrzona podpisem promotora.

© Jacek W. Paluchowski listopad 2023

©